مقالات گروه بل

گرانولا میوه ای

استفاده از خوراکی های مقوی برای سلامت بدن ضروری هستند به همین جهت توصیه می‌ شود از خوراکی هایی که تشکیل شده از پروتئین‌ ها هستند در وعده‌ های اصلی غذایی و همین طور میان وعده ها استفاده شود. یکی از این خوراکی های مقوی گرانولا ها می باشند؛ انرژی بسیاری درون این خوراک خوش طعم نهفته است، پروتئین موجود در گرانولا سبب شده است تا توصیه بسیاری جهت مصرف آن صورت گیرد‌.

 

گرانولا ها دارای مواد تشکیل دهنده ی اصلی و فرعی می باشند. مواد تشکیل دهنده فرعی همان موادی هستند که ضرورتی برای حضور آن ها وجود ندارد، ولیکن در صورت ادغام شدن آن ها با مواد اصلی، طعم بی نظیری را خواهند ساخت؛ به عنوان مثال میوه‌ های خشک یکی از مواد فرعی هستند که طبق علاقه ی افراد می‌ توانند در مخلوط گرانولا حضور داشته باشند. گرانولا هایی که حاوی میوه های خشک هستند، گرانولای میوه‌ ای نام برده می شوند؛ این گرانولا نیز مانند سایر گرانولا ها از مواد اصلی یعنی جو دو سر، مغز ها و عسل تشکیل می‌ شود و تنها تفاوت آن با سایرین، وجود چیپس های میوه درون آن می باشد.

 

فواید گرانولای میوه ای

 

هر خوراکی یا ماده غذایی دارای فوایدی بوده که آن فواید برگرفته از مواد تشکیل دهنده آن محصول می‌ باشد؛ گرانولا نیز خوراکی بوده که با وجود ماده های سازنده، به یک خوراکی پر خاصیت تبدیل گشته است. این محصول حاوی جو دو سر بوده که سرشار از پروتئین می ‌باشد و سبب ایجاد انرژی در بدن خواهد شد، مغزها یا دانه هایی چون بادام، گردو، پسته و … علاوه بر این که حاوی پروتئین هستند، منبع ویتامین ها، مواد معدنی و همین طور چربی‌ های مطلوب می باشند. در کنار همه ی این ها، مغز ها از کالری بسیاری برخوردار هستند.

 

عسل نیز ماده دیگری است، که سبب شیرین شدن گرانولا می‌ شود؛ این ماده شیرین کننده نیز دارای خاصیت هایی بوده که این محصول را مفید می‌ سازد. عسل خاصیت ضد باکتریایی داشته و برای مقابله با عفونت نیز توصیه می‌ شود؛ این محصول حاوی سدیم، کلسیم، آهن، پتاسیم، منیزیم، فسفات و کلر می‌ باشد.

 

میوه خشک عضو دیگری از گرانولای میوه ای می باشد. میوه‌ های خشک دارای خاصیت هایی چون قوی نمودن سیستم عصبی، بالا بردن انرژی، بهتر هضم شدن غذا، آرام کننده درد ها و … می باشند. لازم به ذکر است که هر خاصیتی در میوه های خشک با توجه به نوع میوه می‌ تواند تغییر کند.از تمامی مطالب فوق می‌ توان نتیجه گرفت، گرانولای میوه ای سرشار از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین بوده که از قضا دارای کالری زیادی نیز می‌ باشد؛ به همین جهت می بایست در مصرف آن دقت لازم را به عمل آورد.

 

گرانولا میوه ای

 

 

مصرف گرانولا موجب چه تغییراتی در بدن خواهد شد؟

 

 با توجه به خواص ذکر شده برای گرانولای میوه ای، می‌ توان تغییراتی را که به دلیل مصرف این محصول در بدن رخ می دهد، را بیان کرد؛ به عنوان مثال:

 

  1. مصرف گرانولا می‌ تواند مانع از انباشته شدن چربی‌ ها در رگ شده و موجب جذب چربی های خوب و مفید شود و به این طریق سبب پایین آمدن کلسترول بد گردد.
  2. تنظیم شدن چربی خون به دست مصرف گرانولا امکان پذیر می باشد.
  3. با پر کردن حجم زیادی از معده و برخوردار کردن بدن از انرژی، مانع از بروز گرسنگی می‌ شود و می‌ تواند باعث جلو گیری از ترشح هورمون گرسنگی شود‌‌.
  4. این محصول قادر به جذب نمودن قند های طبیعی نیز می باشد که این امر می‌ تواند باعث زیاد شدن متابولیسم بدن شود.
  5. در صورت استفاده درست و به مقدار کافی، می تواند تاثیر مثبتی بر کم شدن وزن داشته باشد.
  6. جلو گیری از بروز فقر آهن
  7. اثر مثبت در کار کرد سیستم گوارشی
  8. بهتر کردن عملکرد کبد
  9. بهبودی کار کرد کلیه ها
  10. زیاد نمودن باکتری های خوب و مفید در روده
  11. در صورت استفاده از گرانولا می توان شاهد رفع خستگی در بدن بود.

اثرات مثبت گرانولای میوه ای بسیار چشم گیر بوده و توصیه بسیار برای مصرف آن، به این دلایل می باشد.

 

چگونه گرانولای میوه ای درست کنیم؟

 

همان طور که گفته شد، برای پخت گرانولا به مقداری مواد اصلی و فرعی نیاز می باشد. در این قسمت هر یک از آن ها را عنوان کرده و مقدار لازم آن را ذکر خواهیم کرد.

 

  • غلات

جو دو سر به مقدار ۵/۲ پیمانه

  • شیرین کننده

شکر قهوه ای یا عسل به مقدار ۲ پبمانه

  • مغز ها

تخم کدو به مقدار یک دوم پیمانه، پسته خرد شده به مقدار یک دوم پیمانه، گردو خرد شده به مقدار یک دوم پیمانه، بادام خرد شده به مقدار یک دوم پیمانه

  • میوه خشک شده

نارگیل خشک به مقدار ۴ قاشق غذا خوری، کشمش به مقدار ۴ قاشق غذا خوری

  • طعم دهنده

نمک به مقدار یک قاشق چای خوری، دارچین به مقدار یک قاشق مربا خوری، وانیل به مقدار یک قاشق غذا خوری.

  • روغن

روغن به مقدار کم تر از نصف یک پیمانه

 

چگونه گرانولای میوه ای درست کنیم؟

 

 بعد از تهیه مواد لازم برای پخت گرانولا، عملیات پخت را آغاز نمایید.

 

مرحله اول: عسل را با استفاده از حرارت، روان و نرم کنید.

مرحله دوم: ادویه جات را به همراه روغن و وانیل، به عسل بیفزایید.

مرحله سوم: پس از این که مواد به خوبی با هم مخلوط شدند و در هم آمیخته شدند می توانید جو دو سر را به آن بیفزایید.

مرحله چهارم: پس از ادغام شدن جو دو سر در عسل، به طوری که تمامی ذرات جو در عسل مخلوط شده باشند، دانه ها یا همان مغز ها را درون مخلوط بریزید.

مرحله پنجم: مخلوط به دست آمده را روی سینی فر ریخته و سطح آن را هموار سازید به طوری که ارتفاع مخلوط گرانولا به دو سانتی متر برسد‌؛ سپس اجازه دهید مخلوط به مدت نیم ساعت تا یک ساعت در فر در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار گیرد. در این مدت نیاز است هر ۱۰ دقیقه، مخلوط را هم بزنید تا تمامی قسمت های مخلوط، از حرارت لازم برخوردار شوند.

مرحله نهایی: بعد از به پایان رسیدن فرآیند پخت، اجازه دهید مخلوط سفت و سرد شود، سپس میوه‌ های خشک شده یعنی کشمش و نارگیل خشک را روی آن قرار دهید. لازم به ذکر است که مغز ها و میوه‌ های خشک می‌ توانند با توجه به علاقه افراد تغییر کنند. جالب است بدانید که می‌ توان از میوه‌ های تازه نیز استفاده کرده و آن ها را جایگزین چیپس میوه نمود. توصیه می‌ شود گرانولا در ظرفی که دارای درب می باشد قرار گیرد تا پس از قرار گیری در ظرف، درب آن به خوبی بسته شود.گرانولا، علاوه بر این که به تنهایی مصرف می شود، می تواند در کنار دسر ها، شیرینی ها، شیر، ماست، بستنی نیز میل شود.

 

انواع گرانولا ها

 

گرانولا های  دیگری هم هستند، که مواد اصلی مشابه با گرانولا میوه ای داشته اما سایر مواد تشکیل دهنده آن ها متغیر می باشند؛ در ادامه برخی از آن ها را عنوان خواهیم کرد.

 

  • گرانولای وانیل بادام
  • گرانولای سبزیجات
  • گرانولای دانه های سیاه گندم

 

انواع گرانولا ها

 

کلام آخر

 

هدف از تهیه این مقاله آشنایی با گرانولای میوه ای، مواد تشکیل دهنده و خواص این محصول بوده است؛ علاوه بر آن، با در دست داشتن این مقاله می توان به راحتی این محصول را تهیه نمود و از فواید آن بر خوردار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.